فرزند دختر و چالش های مردسالار

پنجشنبه بیست و شش دی ماه٬ سه تا پنج و ربع عصر٬ جلسه ی چندین و چندم و فصل اول "اگر فرزند دختر دارید ..." النا جیانینی بلوتی با ترجمه آقای پوینده .

طبق روال همیشه با خبرهای هفته و این بار دو هفته در حوزه های مرتبط با زنان و حضور تمامی اعضا آغاز کردیم . چند خبر از فروغ و پیگیری اش برای خبرهای بیشتر و انکارهای ما . در خصوص اخبار دست کم بیست و پنج دقیقه صحبت کردیم تا نوبت به کتاب رسید .

"اگر فرزند دختر دارید ..." 1974 (53-1352) نوشته و برگردان آن در 1376 انجام شده است . آن طور که بر می آید - حداقل از فصل اولش - خلاف استفاده از مطالب علمی بیشتر دارای تم ژورنالیستی است و با گذشت نزدیک به چهار دهه از زمان نگارش تکیه روی مطالب علمی آن نیز چندان عقلایی به نظر نمی رسد . احساسات در جای جای آن موج می زند و حالتی مانیفست گونه به آن می بخشد، کما اینکه مترجم در پیشگفتار هم متذکر می شود که کتاب حاضر درصدد انتقاد از زنان نیست و در جهت ایجاد خیزش در آنها نگاشته شده و حالتی انگیزشی دارد .

عضوی جدید، همانند گذشته معرفی های چندباره و امید به دیدارهای مجدد .

اما وجه تمایز این جلسه با جلسات پیشین که در ارتباط مستقیم با موضوع بحث قرارداشت بیان تجربه زیسته تک تک اعضا راجع به تولد، کودکی، نوجوانی و جوانی در خانواده و نگرش آن به معقوله ی جنسیت بود . جایی که مطالب جالبی از تبعیض علیه زنان و شروع آن از دوران قبل از بارداری و حین آن با انواع و اقسام تمهیدات برای تولد یک نوزاد پسر نقل شد . مطالبی از یک خانواده با چهار فرزند دختر، خانواده ای با شش دختر و یک پسر، دو دختر و یک پسر، دو پسر و ... . واکنش متفاوت و گاه همسان خانواده های طرفین در خصوص پسردار شدن که گویا مسئله ی محوری دوران بارداری است و اینکه منش در محبوبیت و مقبولیت فرزندان، نوه ها و نتیجه ها چندان مؤثر نیست بلکه این جنسیت است که تعیین کننده علاقه والدین به بچه ها می باشد .

اما خود کتاب، نویسنده در نقد تمامی آثار تبعیض پیش از بارداری، در طول بارداری و هنگام زایمان که اصلاً هم کم نیستند فعالانه می کوشد . به بیان مقبولیت جنس مذکر در اقوام مختلف - خاصه ایتالیا - از دیرباز تاکنون می پردازد و این که کلیه ی نشانه های خوب اعم از بالا رفتن وزن، افزایش زیبایی چهره، خوش خلقی مادر به هنگام بارداری حاکی از پسر بودن جنین است و بالعکس تمامی آثار بد نوید تولد یک دختر را می دهند و استثنا ها که به هیچ وجه کم هم نیستند خدشه ای را در این باورها سبب نمی شوند را یادآور می شود . او می گوید علاقه به پسرها ریشه در قوای جسمی و در نتیجه کمک مؤثرترشان در امرار معاش خانواده دارد، اما در ادامه به این مبحث می پردازد که پس از مهاجرت از روستاها به شهرها و پیدایش زندگی مدرن و تغییر شرایط و تحمیل هزینه های تحصیلی و تفریحی فزون تر آن ها به خانواده کماکان محبوبیتشان دست نخورده باقی مانده است . همچنین اعمال فشار خانواده در تلقین باورهای مردسالار به فرزندان که در پسرها به شکل القای حس شجاعت، اعتماد به نفس، برتری و در دختران با حس خجالت، حیا و  وابستگی همراه است و این مسئله که این فشارها در جهت ایجاد تمایز هر بیشتر میان دو جنس است . در ادامه بلوتی به اثرات مخرب این گونه اعمال بر روند شکل گیری شخصیت دختران می پردازد و روشن می سازد که عامل بروز اضطراب، ترس و عدم اتکا به نفس در آن ها رفتارهای نادرست جامعه و خاصه خانواده مردسالار است .

فصل دوم مورد بحث جلسه هفته آتی گروه است و ادامه ی کتاب نیز در جلسه بعد بررسی می شود که گزارشات مربوطه پیرو آن انتشار خواهد یافت .

نظرات 4 + ارسال نظر
پریسا شنبه 28 دی‌ماه سال 1387 ساعت 12:23 ب.ظ http://www.pyadehro.blogfa.com

ممنون کاوه! خیلی مبسوط و جامع و مانع بود.

شرمنده کردی، معذرت که واسه گزارشت تشکر نشد .
حالا واقعاً، خوب بود ؟

فروغ شنبه 28 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:45 ب.ظ http://rahenahamvar.blogfa.com

چه خوب گزارش دادی کاوه! ممنون!

واقعاً، خوب بود ؟

پریسا یکشنبه 29 دی‌ماه سال 1387 ساعت 06:10 ب.ظ http://www.pyadehro.blogfa.com

نه کاوه خوب بود ! من به خاطر همین تعریف کردم که خیالت راحت باشه خوب نوشتی !!

فروغ سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:50 ب.ظ http://rahenahamvar.blogfa.com

بله دیگه!‌اگه خحوب نبود که تعریف نمی شد ازت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد