گزارش جلسه دبروز ...

جلسه دیروز گروه ۳ بهمن ۸۷ :بررسی فصل دوم از کتاب اگر فرزند دختر دارید نوشته النا جانینی بلوتی به انضمام چند مقاله با عنوان آیا مردان متحد فمنیسم هستند یا می توانند باشند بود . 

 

فصل دوم از کتاب مذکور بررسی دوران خردسالی است . کودک در حدود سه سالگی از جنس خود آگاهی یافته . رفتارهای بچه ها به دلیل پاسخ های متفاوت بزرگترها به آنها می تواند تشویق و یا سرکوب شوند . اولین فرایند تقلید است. کودک بسیاری از چیزها را با تقلید می آموزد. قدرت تقلید همگام با افزایش سن کاهش می یابد .  

همانند سازی فرایندی روانی است که از رهگذر آن فرد خصوصیت یا صفتی را از شخص دیگر جذب می کند. برای بهبود زندگی دختر بچه ها نباید آنان را به رقابت جویی با پسرها و تقلید از آنان واداریم بلکه باید به گزینش یکایک افراد مستقل از جنس آنان احترام بگذاریم و الگوهای متنوع تری را به کودکان عرضه کنیم .  

مطلب بعدی حسرت مردانگی است. نویسنده معتقد است دختر بچه ها متوجه تفاوت جسمانی با پسرها میشوند و حس میکنند چیزی کمتر از پسرها دارند. و نتیجه میگیرند که دارندگان آن چیز اعتبار و قدرت را نیز دارا هستند . بنابراین در حسرت مردانگی باقی می مانند. 

بچه ها در گروه با این بخش آخر موافق نبودند . تجربه آنها چیزی به نام حسرت مردانگی نبود و به یاد ندارند که در خردسالی در حسرت مرد بودن بوده باشند . و این تفکر را تفکر فرویدی می دانند که خود نوعی تفکر مردانه است . پس از بحث درباره کتاب با یک سوال صحبت به مقالات کشیده شد .تنها عضو مذکر گروه از بچه ها پرسید: س شما در برخورد با دیگران وقتی که با آنها وارد بحث درباره برابری جنسیتی می شوید چیست ؟  

دخترها تجربیات خوب و امیدوارکننده در بحث با دیگران نداشتند . اظهار نا امیدی و خستگی می کردند و گاهی احساس کردند که نمی توانند ارتباط برقرار کنند .کاوه اما تجربه اش متفاوت بود . او برخورد با زنان را راحت تر از مردان دانست . هرچند که در موارد معدودی توانسته بود جنس مذکر را هم تحت تاثیر قرار دهد. در کل معتقد بود که توانسته تاثیر بگذارد . 

به نظر گروه تاثیر جنبش های برابری طلب به دو سطح تقسیم شده : یکی سطح رویین یعنی سطحی که در جامعه و بیرون خانواده دیده می شود به مرور در حال تغییر و کمی امیدوارکننده است ولی سطح دوم سطح خصوصی و درون خانواده است که درآن برابری جنسیتی حل نشده و به سختی می توان آن را تغییر داد .  

آیا مردان باید وارد فمنیسم شوند ؟ فروغ معتقد است که بهتر است این انرژی که قراره گذاشته شود بیشتر برای زنان باشد چون انرژی کمتری را لازم دارد و تاثیر آن بیشتر است .  

بنابر نظر یکی از متحدان مذکر جنبش زنان : مردهایی که در جنبش های برابری جنسیتی هستند می خواهند همان سلطه مردانه را اجرا کنند. 

نتیجه :قطعا فیلتری نباید برای ورود مردان گذاشت. باید این حقیقت را پذیرفت که در سطح کلان و کارکردی مردان می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند و تعامل با آنها ثمر بخش خواهد بود .با وجود این بهتر است انرژی ای برای ورود مردان گذاشته نشود ولی حذف هم نشوند .

نظرات 4 + ارسال نظر
پریسا جمعه 4 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:15 ب.ظ http://www.pyadehro.blogfa.com

مرسی عزیزم

[ بدون نام ] شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:06 ق.ظ

خواهش میکنم

کاوه شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 01:06 ق.ظ

ممنون از گزارش خوبت .

فروغ شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:43 ب.ظ http://rahenahamvar.blogfa.com

ممنون که اینقدر زود گزارش گذاشتی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد